HOPP TIL INNHOLDET
HISTORIE

PEUGEOTS HISTORIE

PEUGEOTS HISTORIE

PEUGEOT har en suksessrik historie full av nyvinninger, og merket står bak noen av de viktigste milepælene i bilindustrien. PEUGEOT fortsetter å gjøre seg bemerket den dag i dag.

 

1810

STARTEN PÅ PEUGEOTS INDUSTRIELLE VIRKSOMHET

Familiebedriften ble grunnlagt i 1810 av Jean-Frédéric og Jean-Pierre II Peugeot da familiens mølle i Sous-Cratet (Doubs) ble gjort om til et stålverk. Forskjellige grener av familien produserte diverse stålbaserte produkter (verktøy, fjærer, paraplyspiler, korsettspiler, kaffekverner, deler til urverk, sykler osv.).

1889

DAMPDREVET BIL MED TRE HJUL

Armand Peugeot presenterte den første bilen fra PEUGEOT på verdensutstillingen i Paris. Den var dampdrevet med tre hjul (ikke for salg) og designet av ingeniøren Léon Serpollet.

1948

203 LANSERES: DET FØRSTE SELVBÆRENDE KAROSSERIET

203 var den første bilen som ble produsert etter andre verdenskrig. Den var også den første modellen med selvbærende karosseri, halvkuleformet sylinderhode og V-formede ventiler. Den var dessuten den første bilen fra PEUGEOT som ble produsert i over en halv million eksemplarer.

404 LANSERES

404 ble designet av Pininfarina. Markante linjer og større glassflater ga den et moderne, elegant uttrykk som gjorde at den skilte seg ut blant bilene som ble produsert på 1950-tallet.

I 1961 ble 404 utstyrt med den første motoren med direkte innsprøytning.

 

 

1968

404 LANSERES: INNOVATIVT UTSEENDE OG UTSTYR

I 1969 ble 504 kåret til årets bil i Europa, og den var den PEUGEOT-modellen som var lengst i produksjon (3 700 000 eksemplarer ble produsert frem til 2006). Målgruppen var kunder i middelklassen, og den lange levetiden gjorde at den også var populær i Afrika og Sør-Amerika.

1972

104 LANSERES: VERDENS KORTESTE SEDAN

Under slagordet «All of PEUGEOT in 3.58 m» ble 104 presentert som verdens minste 4-dørs sedan.

1979

604 LANSERES:  PEUGEOTS FØRSTE 6-SYLINDREDE SEDAN SIDEN 601

På grunn av stilen og formen ble 604 brukt av mange statsledere og embetsmenn i Europa. Den første turbodieselmotoren som kom på markedet i Europa ble montert i 604.

1983

205 LANSERES: DET MAGISKE NUMMERET

Denne salgssuksessen reddet PEUGEOT. Den vant verdensmesterskapet i rally to ganger og Paris–Dakar to ganger. Den ble den mestselgende bilen i Frankrike og den mest eksporterte franske bilen noensinne.

1987

405 LANSERES

I 1988 vinner PEUGEOT for andre gang utmerkelsen årets bil i Europa med den nye familiebilen 405.

1997

406 COUPÉ DESIGNET AV PININFARINA

Den tidløse designen gjorde den populær blant samlere, og den var den første coupé-modellen med dieselmotor (2001).

1998

206 LANSERES OG PRODUSERES I 7 326 029 EKSEMPLARER

206 har vunnet verdensmesterskapet i rally tre ganger. CC-versjonen (2000) relanserte coupé-modellen som kabriolet, en modell PEUGEOT først introduserte i 1934.

 

2016

3008 LANSERES

Den nye PEUGEOT 3008 fikk god omtale for stilen, kupédesignen og utstyret, og den ble kåret til årets bil i 2017 av en jury bestående av 58 europeiske journalister.

 

Den var den første SUV-en som fikk utmerkelsen siden den ble etablert i 1964, og den femte PEUGEOT-modellen som ble kåret til årets bil etter 308 i 2014, 307 i 2002, 405 i 1988 og 504 i 1969.

 

2019

PEUGEOT PARTNER ble kåret til årets internasjonale varebil i 2019, og var dermed den femte PEUGEOT-modellen som ble kåret til årets varebil siden prisen ble etablert i 1992.

 

To viktige innovasjoner vakte oppmerksomhet: overlastindikatoren for sikker lasting og Surround Rear Vision, som bruker kameraer til å vise blindsonene.

 

PEUGEOT PARTNER utmerket seg med en eksklusiv førerplass med PEUGEOT i-Cockpit®. Den var den første i sitt slag i dette segmentet og ga en helt ny kjøreopplevelse.

 

Den internasjonale prisen årets varebil ble etablert i 1992. Juryen består av 25 europeiske journalister og utgivere av uavhengige magasiner som spesialiserer seg på lette nyttekjøretøyer.

2020

Nye PEUGEOT 208 ble kåret til årets bil i 2020 av 60 biljournalister fra 23 europeiske land. Juryen trakk frem det store utvalget av motorer som ga kundene muligheten til velge blant elektrisk drift, bensin- og dieselmotorer. I tillegg nevnte juryen den markante designen og de teknologiske løsningene til nye PEUGEOT 208, den sjette PEUGEOT-modellen som ble kåret til årets bil.

 

Med seks utmerkelser var PEUGEOT et av de tre bilmerkene som hadde årets bil flest ganger. I tillegg til denne prestisjetunge prisen mottok PEUGEOT 208 tolv andre internasjonale priser.