PEUGEOT E-308 SW
TEST AV SPLITTER
NYE STASJONSVOGNEN
PEUGEOT E-308 SW
TEST AV DEN SPLITTER
NYE STASJONSVOGNEN
En liten familie og en stor haug med bagasje. Det var hovedingrediensene da vi testet den nylanserte Peugeot E-308 SW. Vi gir deg svaret på hvordan det gikk, og nederst i saken får du våre aller beste tips for smart og sikker pakking av bil.
Stasjonsvognen er rettet mot den voksende gruppen av barnefamilier som både vil kjøre elektrisk og ha god plass. Rune Hensel, merkesjef for Peugeot Norge, er full av entusiasme for den nye modellen.
– Så langt har det ikke vært mange gode alternativer for de som ser etter en mellomstor elbil med stor lastekapasitet, forteller Hensel. I tillegg til god plass, lover merkesjefen god rekkevidde og en overkommelig pris.
– Vi vet dette er viktige kriterier for mange barnefamilier, og da er vi veldig fornøyd med å kunne stille med en bil som sjekker av på alle boksene, sier Hensel.
En liten familie og en stor haug med bagasje. Det var hovedingrediensene da vi testet den nylanserte Peugeot E-308 SW. Vi gir deg svaret på hvordan det gikk, og nederst i saken får du våre aller beste tips for smart og sikker pakking av bil.
Stasjonsvognen er rettet mot den voksende gruppen av barnefamilier som både vil kjøre elektrisk og ha god plass. Rune Hensel, merkesjef for Peugeot Norge, er full av entusiasme for den nye modellen.
– Så langt har det ikke vært mange gode alternativer for de som ser etter en mellomstor elbil med stor lastekapasitet, forteller Hensel. I tillegg til god plass, lover merkesjefen god rekkevidde og en overkommelig pris.
– Vi vet dette er viktige kriterier for mange barnefamilier, og da er vi veldig fornøyd med å kunne stille med en bil som sjekker av på alle boksene, sier Hensel.
Den ultimate testen
Flatt: Ingen terskel og helt flatt bagasjerom når baksetene er slått ned.
Etter den obligatoriske prøvesittingen var det klart for å stable bagasje.
– Vi var litt skeptiske da vi først så på alt som skulle med, og deretter kikket inn i bagasjerommet, men skepsisen forsvant da vi begynte å laste inn, sier paret unisont.
Med en god plan og systematisk pakking fikk alt plass. En viktig detalj som behørig ble kommentert er gulvet i bagasjerommet.
– Helt flatt, uten kant. Her er det bare å skyve bagasjen rett inn. Smarte oppbevaringsrom og mekanismen for å slå ned baksetene gjør også pakkingen lettere,
konkluderer begge
Flatt: Ingen terskel og helt flatt bagasjerom når baksetene er slått ned.
Etter den obligatoriske prøvesittingen var det klart for å stable bagasje.
– Vi var litt skeptiske da vi først så på alt som skulle med, og deretter kikket inn i bagasjerommet, men skepsisen forsvant da vi begynte å laste inn, sier paret unisont.
Med en god plan og systematisk pakking fikk alt plass. En viktig detalj som behørig ble kommentert er gulvet i bagasjerommet.
– Helt flatt, uten kant. Her er det bare å skyve bagasjen rett inn. Smarte oppbevaringsrom og mekanismen for å slå ned baksetene gjør også pakkingen lettere,
konkluderer begge
Bilen kommer i GT-utgave, hvilket betyr at den er topputstyrt. Her er en oversikt over hva du kan vente deg:
Førerplassen: Kompakt ratt med integrerte knapper. Digitalt head-up-instrumentpanel med 10 tommer berøringsskjerm.
Motoren: En svært energieffektiv motor på 115 kW (156 hk). Forbruk på 15,1 kWt/100 km. Det gir en rekkevidde på opptil 410 km (WLTP)
Bagasjerom: Stort bagasjerom på 548 liter, 1574 med setene nedslått. Med Magic Flat-funksjonen senker du baksetene og får helt flatt gulv. Du kan også velge håndfri åpning og lukking av bakluken.
Rekkevidde: opptil 410 km (WLTP)
Lading: opptil 80 % på 30 minutter med hurtiglading
Bagasjeromsvolum: Fra 548 - 1574 liter (VDA)
ISOFIX: 2 stk i baksetet
Transportfeste til sykkelholder, opptil 80 kg vekt
Takrails som gir enkelt feste for takstativ.
Effekt motor: 156 hk.
Pris 409 900,-
Kampanjerente i april: 0,99 % i 3 år* (i) *Bilpris 409.900,- EK 35 % Terminbeløp første etappe 3.032,- andre etappe 3.575,- Fast rente 0,99 % i 36 mnd. og produktrente (pt. 7,95%) i 60 mnd. Lånebeløp kr. 270.930,- o/8 år, eff rente 4,78 % kostnad kr. 57.304,- totalt kr. 328.234,-. Produktrenten er flytende og følger normal renteutvikling etter kampanjeperioden, men aldri lavere enn 0,05%. Lånet er gjennom BOS Finans levert av DNB Bank ASA og det tas sikkerhet med salgspant i bil. Kampanjerenten på 0,99 % forutsetter over 75.000 i EK.
God plass er viktig, men hvordan er bilen å kjøre? Det var på tide å sette seg bak rattet.
– Sportslig, er Marius sin første kommentar. Han utdyper: Førerplassen har høy midtkonsoll og store skjermer som er bygd rundt deg. Det gir en skikkelig cockpitfølelse. Bilen er også rask og lettkjørt, og jeg har god kontakt med veien. Med et sportslig lite ratt minner det om gokart, sier familefaren.
I tillegg til sportslige kjøreegenskaper ble også designet kommentert.
– Jeg liker den katteaktige fronten, dette er en elbil som skiller seg ut fra hopen, påpeker Anette.
Etter noen timer med testing, pakking og prøvekjøring, er det tid for en oppsummering:
– En bil som er kompakt og sportslig, men likevel romslig. Det må bli konklusjonen, istemmer begge.
– Stasjonsvogn er et perfekt valg for oss. Den fyller alle behovene våre. Sånn sett har den det beste fra begge verdener, avslutter de.
Prøveturen
God plass er viktig, men hvordan er bilen å kjøre? Det var på tide å sette seg bak rattet.
– Sportslig, er Marius sin første kommentar. Han utdyper: Førerplassen har høy midtkonsoll og store skjermer som er bygd rundt deg. Det gir en skikkelig cockpitfølelse. Bilen er også rask og lettkjørt, og jeg har god kontakt med veien. Med et sportslig lite ratt minner det om gokart, sier familefaren.
I tillegg til sportslige kjøreegenskaper ble også designet kommentert.
– Jeg liker den katteaktige fronten, dette er en elbil som skiller seg ut fra hopen, påpeker Anette.
Etter noen timer med testing, pakking og prøvekjøring, er det tid for en oppsummering:
– En bil som er kompakt og sportslig, men likevel romslig. Det må bli konklusjonen, istemmer begge.
– Stasjonsvogn er et perfekt valg for oss. Den fyller alle behovene våre. Sånn sett har den det beste fra begge verdener, avslutter de.
Apropos systematisk pakking, her er tipsene Marius og Anette brukte for å få plass til alt, uten at det gikk ut over sikkerheten.
Apropos systematisk pakking, her er tipsene Marius og Anette brukte for å få plass til alt, uten at det gikk ut over sikkerheten.
- Samle småting og mindre kolli i større bager. Jo færre kolli, jo bedre.
- Fyll opp bager eller kofferter skikkelig.
- Ta av hjul og sittedel på barnevognen og sett understellet på høykant mot seteryggen.
- Pakk gjerne tunge ting i samme bag. Legg den nederst, og nærmest mulig seteryggen.
- Last inn resten av bagasjen, med det aller letteste på toppen.
- Stapp myke ting i alle tomrom. Da får du mere plass, og bagasjen blir liggende stabilt.
- Pass på at sikkerhetsutstyr og spylervæske er lett å få tak i.
- Sikre lasten, gjerne med et bagasjenett som festes i surrekrokene i hvert hjørne.
Hvis først bagasjen kommer i bevegelse, kan den gjøre stor skade ved nedbremsing eller kollisjon. For å fjerne alle muligheter for at den skal kunne bevege på seg finnes det to hovedprinsipper:
Feste lasten godt, tunge ting stroppes fast. Da vil friksjonen mot underlaget holde den på plass.
Fyll opp rommet foran bagasjen for å forhindre bevegelse. Ideelt sett bør du kombinere disse metodene for maksimal sikkerhet.
Hvis først bagasjen kommer i bevegelse, kan den gjøre stor skade ved nedbremsing eller kollisjon. For å fjerne alle muligheter for at den skal kunne bevege på seg finnes det to hovedprinsipper:
Feste lasten godt, tunge ting stroppes fast. Da vil friksjonen mot underlaget holde den på plass.
Fyll opp rommet foran bagasjen for å forhindre bevegelse. Ideelt sett bør du kombinere disse metodene for maksimal sikkerhet.