Slik blir Peugeots langtrekkende elektriske kupésuv - E-3008
Dagens Peugeot 3008 er en stor suksess, og har i løpet av syv år tiltrukket seg drøye 1,3 millioner kunder fordelt over 130 land.
Nå kommer den nye.
- Endelig kan vi vise helt nye Peugeot E-3008. Dette er den viktigste Peugeotlanseringen i Norge på mange år. Med den nye plattformen, STLA-medium som basis, er Peugeot godt i gang med neste generasjon elektriske biler, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
Peugeot E-3008 er den første modellen som bruker Stellantis' helt nye plattform, STLA Medium. Dette tar merket til et helt nytt nivå på flere måter. Plattformen tilbyr større biler, firehjulsdrift, høyere ytelser, bedre effektivitet, tilhengervekt og rekkevidde opptil 700 kilometer.
Den nye STLA Medium-plattformen er designet for å levere en inspirerende kjøreopplevelse. Plattformens arkitektur bidrar sterkt til denne dynamikken. Det er brukt mange lette og stive materialer, samt at bilens batter i plassert så lavt som mulig og i sin helhet mellom akslingene.
Det blir flere valgmuligheter når det kommer til drivhjul og rekkevidde. Innstegsmodellen får en motor foran og 210 hestekrefter. Denne bilen får forhjulstrekk, et batteri med nettostørrelse på 73 kWt og en rekkevidde på opptil 525 kilometer.
Denne varianten vil senere også komme med firehjulsdrift. Da får den i tillegg en motor bak med 110 hestekrefter, 320 hestekrefter til sammen. Denne får også et batteri med nettostørrelse på 73 kWt og en rekkevidde på 525 kilometer.
I tillegg kommer det en Long Range med 230 hestekrefter. Denne har et batteri med nettostørrelse på 98 kWt og en rekkevidde på 700 kilometer.
Ladehastighet er 160 kw.
Smartlading er mulig, og gjør at bilen kan tilpasse ladingen for å redusere ladekostnader.
Det er også mulig med «vehicle to load» slik at elektrisk utstyr kan driftes av bilen. Effekten er 3 kw.
Peugeot E-3008 har et linjelekkert utseende, og lengden på 4,54 meter gjør den til en lettkjørt og romslig SUV. E-3008 er 9,5 cm lengre, 5,4 cm bredere og 2 cm høyere enn dagens 3008. E-3008 har også 5,5 centimeter lengre akselavstand. Bakkeklaringen er 19,8 centimeter.
Bagasjerommet rommer 520 liter og tilhengervekten ligger mellom 1.200 og 1.350 kg avhengig av modell.
Den nye E-3008 kan leveres i seks farger, blå Obsession, blå Ingaro, hvit Okenite, sort Perla Nera, grå Artense og grå Titanium.
i-Cockpit
I tillegg til den spektakulære 21-tommers "svevende" panoramaskjermen, Panoramic i-Cockpit, vil kupéen tilby både komfort og teknologisk tiltrekningskraft. Bare belysingen i kupéen kombinert med materialvalget innvendig gir en eksklusiv følelse.
Panoramic i-Cockpit tar kjøreglede til neste nivå. En "svevende", buet 21-tommers HD-panoramaskjerm, som kombinerer head-up-instrumentene med den sentrale berøringsskjermen, utgjør hoveddelen av førermiljøet. Innfestingen er ikke synlig for de som befinner seg i bilen.
Panoramaskjermen er standard på GT-modellen.
Det kompakte rattet, som nå også er oppvarmet, har vært et grunnleggende element i i-Cockpit siden lansering. Det videreføres her og er redesignet for å skape enda mer kjøreglede.
Peugeot E-3008 kan leveres med stereoanlegg fra Focal. Dette er et high-end HI-FI-system som Focal har utviklet sammen med Peugeot. 10 høyttalere drives av en forsterker på 690 watt og gjør E-3008 til et lytterom. Funksjonen «front optimized» skaper en «live-følelse» foran.
Kjøreglede og Lydopplevelse
Det kompakte rattet, som nå også er oppvarmet, har vært et grunnleggende element i i-Cockpit siden lansering. Det videreføres her og er redesignet for å skape enda mer kjøreglede.
Peugeot E-3008 kan leveres med stereoanlegg fra Focal. Dette er et high-end HI-FI-system som Focal har utviklet sammen med Peugeot. 10 høyttalere drives av en forsterker på 690 watt og gjør E-3008 til et lytterom. Funksjonen «front optimized» skaper en «live-følelse» foran.
i-Connect
E-3008 leveres som standard med i-Connect-systemet, som tilbyr full tilkobling takket være en trådløs speilingsfunksjon (Apple CarPlay/Android Auto).
Videre leveres E-3008 GT med i-Connect Advanced som er et TomTom tilkoblet navigasjonssystem. Dette inkluderer blant annet en reiseplanlegger som gjør det lettere å planlegge lading og dermed maksimerer bilens rekkevidde. For å beregne den ideelle ruten tar systemet hensyn til en rekke typer informasjon, inkludert avstanden som skal tilbakelegges, batterinivået ved start, ønsket batterinivå ved ankomst, hastighet, energiforbruk osv.
Leveringene av Peugeot E-3008 starter vinteren 2024.
I tillegg til E-3008 kommer også Peugeot med en større elektrisk SUV – E-5008. Mer detaljer om denne kommer i starten av 2024.
Leveringene av Peugeot E-3008 starter vinteren 2024.