PEUGEOT i-Cockpit® HAR FYLT TI ÅR
NØKKELORD:
Peugeot & Moi,
Privatleasing,
News
Bertrand Rapatel, Peugeots sjef for innvendig design, har arbeidet med i-Cockpit® siden andre generasjon i 308 og 3008. Vi ba ham om å beskrive i-Cockpit® for noen som ikke har hørt om teknologien.
i-Cockpit® er basert på disse hovedprinsippene:
Jérôme Micheron, som i dag er produktsjef hos Peugeot, spilte en aktiv rolle i utviklingen av i-Cockpit®. Han forteller mer om prosjektet.
«Da vi begynte å jobbe med i-Cockpit®, stilte vi oss disse spørsmålene: Hvordan kan vi tilby nye opplevelser i en Peugeot uten at den kjøres på en bane? Hvordan kan vi gi kundene en unik kjøreopplevelse og samtidig overholde nye sikkerhetsregler, for eksempel fartsgrenser?
Da vi hadde besvart disse spørsmålene og gjennomført flere kundeundersøkelser, begynte i-Cockpit® å ta form.»
Berøringsskjermen var også en viktig faktor på den nye førerplassen. Den nye teknologien skjøt fart da den første iPhone-modellen ble lansert i juni 2007. På den tiden var det skjermer i bilene, men de var passive, de hadde ikke berøringsfunksjon. Dashbordene hadde blitt for kompliserte, og vi måtte forenkle og modernisere dem. Da vi begynte å jobbe med dette, brukte vi uttrykket «å jakte på knapper».
1. En idé blir født
“ Teknikerne og designerne begynte å jobbe med ideene sine. Et veldig lite team jobbet med de første modellene, og vi lå foran tidsskjemaet. Det ble raskt foreslått å gjøre rattet mindre. Tidligere var rattet veldig stort, og informasjonen på instrumentpanelet måtte leses gjennom det.
2. Fra idé til virkelighet
“ Merket tok en stor risiko ved å velge et konsept som var både nyskapende og helt nytt, siden masseproduksjon krever store volumer. Derfor måtte vi dokumentere at kundene likte det. Vi inviterte franske og tyske kunder til å prøve det ut på en lukket bane. De kjørte først en bil med tradisjonelt ratt og instrumentpanel, og deretter kjørte de en prototype med nytt ratt og instrumentpanel.