PEUGEOT INSTINCT KONSEPTBIL, EN HELT NY FRIHETSFØLELSE
Peugeot Instinct: den selvkjørende konseptbilen fra Peugeot
EN HELT NY FRIHETSFØLELSE
Har du noen gang drømt om å eie en bil som kan kjøre selv, slik at du bare kan slappe av i bilen? En bil som forstår deg, som kjenner deg så godt at den intuitivt vet hva du vil? En bil som passer perfekt inn i livsstilen din?
Peugeot satte seg fore å lage en bil der frihet står i sentrum. Frihet til å velge en kjøremodus som gir deg akkurat den kjørefølelsen du er ute etter. Frihet til å kjøre hvor du vil. Resultatet er konseptbilen Peugeot Instinct.
TINGENES INTERNETT
DYP LÆRING
Under utviklingen av konseptbilen Peugeot Instinct lot vi oss inspirere av naturen og mennesker. Mennesker lærer av tingene og personene rundt seg og utvikler seg til å bli stadig mer selvstendige. Peugeot Instinct lærer litt på den samme måten. Den bruker dyplæringsteknologi til å opprette en profil for brukeren.
Samsung ARTIKTM Cloud for I.o.T. (Internet of Things, tingenes Internett) kobler bilen til utstyret vi bruker hver dag, og samler dataene. Dataene hentes fra for eksempel smartklokker, smarttelefoner og sosiale medier. Den kan også kommunisere med smart-TV-er, lydstrømmetjenester, smarthussystemer, datamaskiner og annet utstyr i boliger. Bilen er også en verdifull kilde til informasjon, siden den er med oss store deler av dagen og kjenner de daglige kjøreturene våre, favorittstedene våre og måten vi kjører på.
Peugeot og Sentiance, et selskap som driver med datavitenskap, behandler dataene for å sette dem inn i en sammenheng og definere brukerens profil. Analysen er dynamisk og forbedres løpende. Det betyr at Peugeot Instinct kan forhåndsprogrammere eller tilpasse arkitekturen for å imøtekomme brukernes behov og ønsker.
EKSEMPLER
Mandag, 7.45
Tirsdag, 21.00
Torsdag, 8.00
Fredag, 14.00
4 MODUSER
De fire modusene gir svært presise kontrollmuligheter. Drive Boost er laget for sportslig kjøring. Drive Relax bruker førerassistentsystemene til å hjelpe føreren, blant annet automatisk fjernlysregulering og aktiv cruisekontroll.
Modusen Autonomous Soft legger til rette for komfortabel kjøring. Perfekt for lengre kjøreturer når du har tid til å se en film, lese eller bare slappe av. I modusen Autonomous Sharp er kjøringen presis og effektiv, slik at reisen tar kortest mulig tid.
RESPONSIVE I-COCKPIT
INNOVATIV KINEMATIKK
En selvkjørende bil gir nye muligheter for kreative løsninger.
Med konseptbilen Peugeot Instinct og Responsive i-Cockpit bygger vi videre på løsningene som har gjort de nyeste modellene fra Peugeot så populære. Gjennom brukergrensesnitt, arkitektur og design skaper vi nye former for kjøreglede. Det er ingen grunn til at en selvkjørende bil skal være kjedelig.
Matthias Hossann, ansvarlig for konseptbiler hos Peugeot
Førerplassen er utstyrt med et kinematisk system som brukes til å bytte mellom manuell modus og selvkjøringsmodus. Det kompakte rattet og panelet med vippebryterne felles inn i instrumentpanelet. Samtidig senkes gasspedalen ned i pedalhuset.
Uansett hvilken modus som er valgt, beholder føreren hele tiden kontrollen over bilen. Det er ganske innlysende i manuell modus, men svært uvanlig i selvkjøringsmodus. Du kan når som helst styre bilen med i-Device, som er plassert ved siden av den 9,7 tommer store skjermen på midtkonsollen. Du kan kjøre forbi kjøretøyet foran deg eller bytte fra modusen Soft til Sharp med en håndbevegelse.
I manuell modus viser det holografiske displayet kjøredata, for eksempel bilens hastighet, fordelingen mellom de to motorene til den ladbare hybriden og batteriets ladenivå. Det digitale innvendige speilet varsler deg om kjøretøyer i blindsonene.
I selvkjøringsmodus vises andre data, siden det først og fremst er tid som er av interesse. Alle som sitter i bilen, får informasjon om klokkeslett, gjenværende reisetid og hvor mange kilometer bilen har kjørt så langt.
Når du bytter modus, endres også atmosfæren i kupeen. I tillegg til at det vises annen informasjon, justeres setene, lyset og lyden.
ARKITEKTUR OG MATERIALER
Selv om bilen er kompakt, gjør Responsive i-Cockpit det mulig å få plass til et enkeltsete til hver passasjer. Setene er inspirert av flyseter. Strukturene og kontaktflatene – setepute, seterygg og hodestøtte – er konstruert som separate moduler. Det faste fundamentet er forsterket med aluminium. Seteryggen kan justeres og svinges rundt Y-aksen (tverraksen). Den som sitter i setet, kan justere det etter behov: vannrett for å hvile, oppreist for å kjøre eller midt imellom for å se på en film eller jobbe.
Alle i bilen kan kommunisere med bilen ved hjelp av en chatbot, en stemmestyrt personlig assistent som forstår naturlig tale. Du kan for eksempel bruke den når du skal bestille kinobilletter eller handle på nett.
Gulvet har et tynt, fløyelsaktig betongbelegg som føles behagelig mot føttene når du tar av deg skoene. Sidene på midtkonsollen, dørpanelene, seteputene og seteryggene er trukket i et elastisk vevd stoff. Hodestøttene er trukket i vevd stoff og skinn.
SHOOTING BRAKE FRA PEUGEOT
DESIGN
Konseptbilen Peugeot Instinct har en atletisk design med et langt panser som hinter om den ladbare hybridens 300 hestekrefter. De store hjulbuene gir et stabilt og kraftfullt inntrykk.
Midt i hver LED-hovedlykt på fronten er det montert et kamera, som nesten ser ut som pupillen i et øye. Disse kameraene overvåker området foran bilen og sender informasjon til førerassistentsystemene. Grillen endrer utseende avhengig av synsvinkel. Løvelogoen på grillen lyser hvitt når selvkjøringsmodus er aktivert.
AERODYNAMIKK
Når en bil beveger seg forover, møter den på luftmotstand som påvirker akselerasjonen. Ingeniører jobber kontinuerlig med å forbedre aerodynamikken for å redusere drivstofforbruket og øke kjørekomforten. Sistnevnte vil bli enda viktigere i fremtiden. Når biler blir selvkjørende, kan personene som sitter i bilen, gjøre helt andre ting under kjøreturen enn det som hittil har vært mulig.
Fra utsiden av hver hovedlykt strekker en lyslist seg ned langs siden av grillen. De to lyslistene er forbundet med en profil nederst som øker marktrykket på forakselen.
Når profilen kjøres ut (fra ca. 90 km/t), åpnes en spalte som reduserer trykket mot fronten under kjøring. Luften strømmer inn i fronten og ut langs hjulene. Sammen med de 5-eikers aluminiumsfelgene utligner dette den aerodynamiske interferensen med understellet og hjulopphenget. Felgene har smale riller som gjør dem lettere. Lenger bak strømmer luft inn gjennom en åpning i høyde med sidelinjen i fordøren og ledes mot diffusoren, som er plassert under en rekke med 3D-lys som er forbundet med en lyslist.
Soltaket er lett buet over kupeen og skaper en behagelig atmosfære. Taklinjen er fremhevet med den samme dypblå lakkfargen som karosseriet.