Peugeots designperle blir elektrisk
Peugeot har i dag åtte elektriske modeller på markedet. Alt fra den friske bybilen E-208 til storbilen E-Traveller. E-408 blir den niende personbilen, og den plasserer seg midt imellom E-308 og E-3008.
E-408 blir et spennende alternativ til de mer tradisjonelle karosserivariantene. E-408 er en stor bil og selv med det skrånende taket sikrer fastback-designet et anstendig baksete.
- E-408 kommer som nok et friskt pust inn i Peugeots modellrekke. Etter en travel sommer med flere spennende nybillanseringer fyller E-408 på med enda mer nydelig design, lang rekkevidde og masse utstyr, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
Motoren yter 210 hestekrefter og rekkevidden er 453 kilometer målt etter WLTP-metoden. 0 til 100 kilometer i timen tar 7,2 sekunder. E-408 har et batteri på 58,2 kilowatt netto. Brutto er 61 kilowatt. Den har standard 11 kilowatt ombordlader og kan hurtiglades på opptil 120 kilowatt.
Peugeot E-408 skiller seg ut med sin unike fastback-fasong. Lange og lave linjer skaper en glimrende kombinasjon av tiltrekkende former og praktiske løsninger. Nå kommer også den etterlengtede motoriseringen – elektrisk!
Peugeot har i dag åtte elektriske modeller på markedet. Alt fra den friske bybilen E-208 til storbilen E-Traveller. E-408 blir den niende personbilen, og den plasserer seg midt imellom E-308 og E-3008.
E-408 blir et spennende alternativ til de mer tradisjonelle karosserivariantene. E-408 er en stor bil og selv med det skrånende taket sikrer fastback-designet et anstendig baksete.
- E-408 kommer som nok et friskt pust inn i Peugeots modellrekke. Etter en travel sommer med flere spennende nybillanseringer fyller E-408 på med enda mer nydelig design, lang rekkevidde og masse utstyr, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
Motoren yter 210 hestekrefter og rekkevidden er 453 kilometer målt etter WLTP-metoden. 0 til 100 kilometer i timen tar 7,2 sekunder. E-408 har et batteri på 58,2 kilowatt netto. Brutto er 61 kilowatt. Den har standard 11 kilowatt ombordlader og kan hurtiglades på opptil 120 kilowatt.
Stor
Med en total lengde på 4,69 meter og en akselavstand på 2,79 meter blir det god plass til fire. E-408 er modellen med best benplass i baksetet. Den lange akselavstanden gjør at batteriet kan installeres under gulvet og mellom for- og bakaksel. Dette gjør at det blir god plass i kupéen, og bilen får også et lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Bak rattet vil du oppleve bilen mye som en sedan å kjøre, selv om du sitter litt høyere og har god utsikt. Bagasjerommet rommer 471 liter.
Peugeot E-408 passer bra i Norge med både varmepumpe og varme i ratt.
Fem farger er tilgjengelige for den nye PEUGEOT E-408: hvit Okenite, blå Obsession, grå Selenium, rød Elixir og sort Perla Nera.
i-Cockpit
i-Cockpit er på plass med høyt monterte instrumenter, kompakt og sportslig ratt og en 10-tommers sentralmontert berøringsskjerm.
E-408 kommer med et tilkoblet TomTom navigasjonssystem som oppdateres «over the air» (OTA). Navigasjonssystemet tar deg ikke bare dit du skal, men har også en turplanlegger som planlegger optimal rute for å maksimere bilens rekkevidde. Den anbefaler også ladepunkter. For å beregne den ideelle ruten tar systemet hensyn til en rekke opplysninger, inkludert avstanden som skal tilbakelegges, batteriets ladenivå ved starten, ønsket batteriladenivå på destinasjonen, hastighet, energiforbruk, trafikk, veitype og selvfølgelig tilgjengelige ladestasjoner i nærheten av destinasjonen.
En fast samtalepartner er en stemmestyrt Chat-GPT. I likhet med alle nye modeller fra Peugeot, er kunstig intelligens og Chat-GPT integrert i bilen. Denne responderer på talekommando og kun fantasien setter grenser for hva du kan spørre om.