NØKKELORD:
Privatleasing,
Produit & Design,
Histoire,
News
Guillaume Buisson-Descombes: «Når en ny bil skal utvikles, involveres vi helt fra starten av for å – sammen med produktteamene – bestemme hvilket lydanlegg den skal utstyres med.
I motsetning til andre merker som for eksempel retter seg mot et eldre publikum ved å skape en mer komfortabel lytteopplevelse, er Peugeots lydopplevelse mer tilpasset de nye bilenes design og image. Vi forsøker å uttrykke dette i form av identitet og lydsignatur.»
Éric Dejou: «Det du ikke hører, er også viktig. Stillhet skaper også rytme og forbedrer det vi lytter til. Hos Focal er jobben vår å skape lydopplevelsen og utvikle komponentene som skal formidle lyden, innenfor de tekniske rammene.»
Guillaume Buisson-Descombes: «Vi har ikke som mål å lage en nøytral opplevelse. Det skal ikke være som i et lydstudio. Slik kjennetegnes lydsignaturen hos Focal:
– Bassen forsterkes, slik at de lave frekvensene blir tydelige, men kontrollerte og komfortable.
– Stemmer og enkelte instrumenter fremheves.
– De høyeste frekvensene skaper romfølelse og fremhever de forskjellige instrumentene. Alt dette forbedrer lyden.
Disse grunnprinsippene tilpasses bilen. For eksempel har Peugeot 308 et avansert hifi-anlegg fra Focal med ti høyttalere, en basshøyttaler og forsterker. Høyttalerne har Focal-teknologi som gir god og presis lyd. Dette lydanlegget brukes ikke i andre biler. Men de andre bilene har den samme lydidentiteten. En Peugeot høres alltid ut som en Peugeot.»
Guillaume Buisson-Descombes: «Når du velger Focal, velger du samtidig 40 års lyderfaring. Bilens høyttalere er basert på eksklusiv teknologi fra Focal. Vi samarbeider med Stellantis, som har ansvaret for å implementere høyttalerne. Utviklingen og produksjonen er det Focal som har ansvaret for.»
Éric Dejou: «Hifi handler om komponentene som lager lyden. Lyd oppleves med mange sanser. Lyden er målet, men passasjerenes opplevelse avhenger også av det som skjer rundt dem, for eksempel når de justerer volumet eller bassnivået eller ser rytmen på en skjerm. På den måten kan man ta eierskap over opplevelsen, og vi sørger for at den kan tilpasses fritt. Det er det aller viktigste.»
Guillaume Buisson-Descombes: «Det er veldig utfordrende å lage lydanlegg i biler, siden motorstøyen og kjørestøyen fører til vibrasjoner. Det er også begrenset plass i bilen, og derfor må høyttalerne plasseres der det er plass, og på en så diskret måte som mulig. Det tekniske samarbeidet med Stellantis er helt avgjørende for at høyttalerne skal fungere optimalt. Derfor har vi ekstra stort fokus på isoleringen. Vi kan også bruke laminert glass for å unngå aerodynamisk støy og isolere kupeen ytterligere. Dette er en teknisk løsning som brukes i de mest eksklusive bilene.»
Éric Dejou: «Høyttalerne må sitte godt fast. For eksempel må vi sørge for at dørene er stive nok. Vi må også ta hensyn til det visuelle. Kupeen skal være som et blankt lerret. Vi må for eksempel plassere komponentene slik at de ikke tar opp plass i bagasjerommet. Vi finner alltid den beste løsningen uten å gå på akkord med resten av kupeen. Du skal ikke bare lytte til musikk, du skal også kjøre. Den balansen varierer fra bil til bil, siden ingen kunder er like.»